Welke elektrische auto’s zijn er?

Verschillen tussen volledig elektrische, plug-in hybride (PHEV) en hybride auto’s.

Alle auto’s met een laadkabel gebruiken enige vorm van elektriciteit voor de aandrijving, sommige hebben geen stekker nodig en gebruiken ook elektriciteit. Er zijn een aantal verschillende soorten te vinden. Deze zijn onder te verdelen in volledig elektrisch, plug-in hybride, hybride en waterstof. We leggen de verschillen uit in dit artikel!

Plug-in Hybride of PHEV

Een PHEV kan worden aangedreven door de verbrandingsmotor of door de elektromotor. De auto heeft 2 aandrijvingen, die afhankelijk van het model, tegelijk of afzonderlijk werken. De meeste plug-in hybrides hebben dezelfde laadkabel. Dit is de Type 2 1 fase 16 ampere laadkabel, geschikt voor een relatief klein accupakket. Er is maar een kleine accu nodig, omdat de motor natuurlijk voor een groot deel op fossiele brandstof werkt. Dit resulteert vaak in een actieradius die rond de 50 kilometer volledig elektrisch is, of alleen onder een bepaalde snelheid werkt. Als de accu leeg is of er is veel vermogen nodig, dan kan de auto automatisch overschakelen op de verbrandingsmotor. De lege accu kan doormiddel van een laadkabel weer worden opgeladen om bijvoorbeeld in de binnenstad elektrisch te kunnen rijden. Sommige dure Plug in Hybrides kunnen de elektromotor ook gebruiken om meer vermogen uit het totaal te halen. De motor zorgt dan bijvoorbeeld bij het optrekken voor meer vermogen om sneller van zijn plek te komen. Vaak kan een PHEV ook de accu laden door regeneratief remmen. Door de auto op de motoren af te laten remmen wordt energie teruggeleverd aan de accu. Dit kan weer gebruikt worden voor extra actieradius. De hoeveelheid stroom die hierbij gegenereert wordt is genoeg om de actieradius van de elektromotor te verlengen, maar meestal niet genoeg om helemaal in korte ritten te kunnen opladen.

In het kort
+ Korte afstanden kunnen volledig elektrisch worden afgelegd
+ Door tanken snel weer onderweg
+ Rem-energie kan voor een deel worden teruggewonnen
– Door de kleine accu kan een plug-in hybride slechts zeer korte afstanden elektrisch rijden
– Door de combinatie van twee aandrijflijnen is de auto zwaarder en daardoor minder zuinig wanneer je enkel op de verbrandingsmotor rijdt.

Hybride auto’s

Een hybride auto of een auto met range-extender heeft één of meerdere elektromotoren en een verbrandingsmotor. Het verschil is dat de verbrandingsmotor niet gekoppeld is aan de wielen. Alleen de elektromotoren zijn hieraan gekoppeld en verzorgd hiermee de aandrijving van het voertuig. Is de accu van de auto leeg? In de auto zit een grote dynamo die met behulp van de verbrandingsmotor de accu bijlaadt. Net als een plug-in hybride heeft ook een elektrische auto met range-extender zowel een of meerdere elektromotoren als een verbrandingsmotor. Is de accu bijna leeg, dan slaat de verbrandingsmotor aan om elektriciteit op te wekken. Zo kan de accu nooit leeg raken en kom je niet stil te staan. De Kia Niro is een veelverkochte auto die gebruik maakt van deze techniek. De auto is door deze mechaniek een stuk zuiniger, dan een gemiddelde benzinemotor. Er is voor deze auto geen laadkabel nodig, omdat de motoren alles intern regelen.

In het kort
+ Korte afstanden kunnen volledig elektrisch worden afgelegd
+ Zuinig door efficiënt gebruik van verbrandingsmotor
+ Door tanken snel weer onderweg
– Door middelgrote accu én verbrandingsmotor relatief duur
– Nog altijd millieubelastender dan een volledig elektrische auto

Volledig elektrisch

Een volledig elektrische auto heeft altijd één of meerdere elektromotoren en gebruiken logischerwijs geen fossiele brandstof. De energie komt uit een groot accupakket en ze hebben altijd een laadkabel nodig. Dit kan een gemiddeld accupakket zijn, waarbij bijvoorbeeld een type 2 1 fase 32 ampère laadkabel hoort voor oudere modellen of een groot accupakket waar bijvoorbeeld een type 2 3 fase 32 ampère laadkabel hoort geschikt voor snelladen. Dit hangt volledig af van welk model auto jij hebt.Weet jij niet welke je nodig hebt? Dan helpen wij jou kiezen.

Sommige elektrische modellen zijn geschikt voor bijladen doormiddel van zonnecellen zoals de Lightyear One. Het rendement van de cellen is op dit moment alleen dermate laag dat het nog weinig wordt toegepast op het grote scala aan modellen dat beschikbaar is. Daarbij zijn modellen als de Lightyear One relatief duur en worden ze niet in grote getalen verkocht.

In het kort
+ Geen directe CO2 en stikstof-uitstoot
+ Geen motorgeluid
– Beperktere actieradius
– Door laden minder snel weer onderweg
– Door prijs van accupakket relatief duur